Frequently Asked Questions

Hur lång är leveranstiden?

I Sverige är leveranstiden för lagerförd vara normalt 2 – 5 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor, avvikelse kan ske vid leverans till glesbygd med upp till 7 arbetsdagar från ordertillfälle.

Utanför Sverige är leveranstiden normalt 3-10 arbetsdagar beroende på avstånd och transportvägar. Inom Europa transporteras godset vanligtvis med lastbil och till övriga världen med flyg.

Beställda varor som inte finns i lager levereras så snart det är möjligt. Vi håller dig informerad om leveranstiden vid sådant tillfälle.

Vart levererar vi?

Vi levererar till de flesta länder i världen.

Levererar vi till postboxar?

Vi levererar till postboxar endast om godset kan sändas i brevpåse.

Vad är det för fraktavgift?

Fraktpriset bestäms i första hand av emballagets storlek och vikten på produkterna i beställningen. För att enklast se fraktpriset på beställningen lägger du önskat antal produkter i varukorgen och anger leveransadressens postnummer. Klicka sedan ”Till kassan” för en översikt över produkterna samt fraktpris/fraktpriser.

Vilka betalningsmetoder finns?

Paypal: Vi erbjuder våra kunder att säkert och bekvämt skicka och ta emot betalningar online med PayPal. När du använder PayPal, hålls dina betalningsuppgifter privata och varje PayPal betalning följs av en mejlbekräftelse av din transaktion. Vid beställning, kommer det totala beloppet att dras från ditt konto på PayPal och det tillkommer inga extra kostnader för att använda denna tjänst. Det går bra att betala med kort utan att ha ett konto hos Paypal. Om du vill lära dig mer om betalningar och öppna ett konto hos PayPal, besök PayPals webbplats.

Kreditkort via Stripe: Betala enkelt med kort via Stripe, en tredjeparts betallösning för kortbetalning via Internet. Du behöver inget konto hos Stripe för att genomföra betalning, allt du behöver är ett giltigt kredit- eller betalkort. Stripe följer de mest strikta säkerhetskraven i branschen.

Läs mer här: https://stripe.com/docs/security/stripe#encryption

Vad händer efter beställning?

Du får en orderbekräftelse till din mail och så fort betalningen kommit in till oss börjar vi behandla din beställning. Då ditt paket skickas ifrån vårt lager skickas ett automatiskt Leveransbesked till dig via e-post. I detta mail finner du leveransuppgifter såsom exempelvis kollinummer och spårningslänk. Ta för vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att allt ser OK ut, skulle det vara något du undrar över så kontakta vår kundservice omedelbart. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundservice. Ha dina orderuppgifter till hands när du kontaktar oss.

Transportskador

Vid eventuella fraktskador ska Du anmäla detta till fraktbolaget, som hjälper dig att fylla i en skadeblankett. Glöm inte att även meddela oss.

Returer

Information om retur och dess orsak skickas till shop@x-innovations.se för godkännande, sedan skickas bekräftelse och instruktioner för retur till din mail. Anmärkning måste vara gjord inom 14 dagar efter leverans. Varan måste returneras inom 15 dagar efter anmärkningsdagen. Du betalar returfrakten och får pengarna tillbaka på varan och frakten om vi har skickat fel vara eller en trasig/felaktig vara.

Hur returnerar man?

Den returnerade varan skickas i originalpaket till:
X-innovations
Fårbovägen 11
737 30 Fagersta
Sverige

Ångerrätt

Du som privatkund kan ångra ditt köp och har en lagstiftad 14 dagars ångerrätt genom att meddela detta till shop@x-innovations.se. Kundtjänst lämnar i samband med detta ut information om hur du skall returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske.

Produkten ska vara i säljbart skick med oskadad förpackning för att kunna utnyttja ångerrätten.

Ångerrätten gäller ej för specialbeställd eller specialtillverkad vara för dig som kund.

Ångerrätten gäller från det att du har tagit emot en vara som du beställt.

Du kan ej nyttja ångerrätten med stöd i svensk lag på varor vars plombering har brutits, varor som tappar sitt värde vid leverans. Vid nyttjande av ångerrätt står du för returfrakten. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas hela summan. Ångerrätten gäller ej företagskunder.

Garanti

Garantin för samtliga våra produkter gäller i 1 år. Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller förslitning eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Var noggrann med ditt kvitto, det är din garantisedel.

Vid åberopande av garantianspråk, kontakta oss via e-mail: shop-innovations.se och uppge ditt namn, tel. nr och adress, samt varans beteckning, inköpsdatum och felorsak. Du står för frakten till oss och om garantianspråket godkänns, står vi för frakten till dig.

Vid godkänt garantiärende byts varan som regel ut mot en ny eller annan med motsvarande funktion/prestanda. I vissa fall kommer vara med garantifel att repareras.

Är det säkert att handla i X-innovations Shop?

För att säkerställa att din betalning är säker, använder
x-innovations.se SSL (Secure Socket Layers). Om du tittar på webbläsarens adressfältet ser du att det börjar med ”https:” istället för det vanliga ”http:”. Detta visar att du är i säkert läge. För att säkerställa att din information hålls privat, lagrar vi inte någon betalningsinformation i vår databas.

Läs mer Integritetspolicy & villkor →

Kontakta oss

Vänligen läs vår FAQ först.